Sprzęgło – zasada działania
Sprzęgło to element mechaniczny naszego samochodu, który umożliwia nam sprawną zmianę biegów. Warto więc wiedzieć jak jest zbudowane i jak działa.
Budowa i zasada działania sprzęgła
Sprzęgło składa się z tarczy, sprężyny, łożyska wyciskowego oraz linki. Serwis tego elementu jest zazwyczaj bardzo drogi gdyż wymaga demontażu skrzyni biegów. Koszt samego takiego zabiegu to kilkaset złotych. Najważniejszym elementem sprzęgła jest jego tarcza. To ona odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego z wałka napędowego na skrzynię biegów i koła pojazdu. Okładziny tarczy wykonane są z materiałów bardzo odpornych na ścieranie. Są to zazwyczaj węgliki spiekane, które mocowane są do tarczy za pomocą klejenia lub nitowania. Tarcza sterowana jest poprzez zespół linki, łożyska wyciskowego oraz sprężyny. Linka sprzęgła z samoregulatorem zasada działania jest prosta. Regulator to element walcowy zamocowany na lince, który ją napina w zależności od zużycia okładzin ciernych sprzęgła. Linka jest połączona z pedałem sprzęgła, który znajdziemy w środku samochodu. Kiedy naciskamy na pedał linka się napina i steruje łożyskiem. Sprężyna uginana jest przez łożysko i odpycha tarczę sprzęgła od koła zamachowego. W tym momencie skrzynia biegów jest odłączona on źródła mocy czyli silnika. Obroty wałków w skrzyni biegów wyrównują się i jest możliwość zazębienia odpowiednich zębatek i włączenie interesującego nas biegu. Sprzęgło więc umożliwia nam płynną zmianę biegów, dzięki czemu jazda autem jest łatwiejsza
Najnowsze komentarze